loading...
علمی-جک-اس ام اس
امير حسين آويژه بازدید : 9 سه شنبه 22 اسفند 1391 نظرات (0)

 

 
در قسمت آشپزی سایت بیشتر اندازه گیری مواد به پیمانه اشاره شده است اما ممکن است پیمانه استاندارد در دسترس همه نباشد وزن آن ها را نیز در ذیل مشاهده می فرمایید. ( البته شما می توانید یک ظرف را به عنوان پیمانه قرار دهید ، یک پیمانه می تواند یک استکان باشد یا یک لیوان بزرگ این بسته به اندازه درست کردن غذا و یا کیک و شیرینی خود می باشد .) یک پیمانه آب مساوی است با 200 گرم (دو دسی لیتر) یک پیمانه شیر مساوی است با 200 گرم (دو دسی لیتر) یک پیمانه روغن آب کرده مساوی است با 200 گرم یک پیمانه آرد مساوی است با 125 گرم یک پیمانه شکر مساوی است با 200 گرم یک پیمانه برنج مساوی است با 200 گرم یک قاشق سوپخوری آرد مساوی است با 25 گرم یک قاشق سوپخوری شکر مساوی است با 25 گرم یک قاشق سوپخوری روغن آب کرده مساوی است با 20 گرم البته فابل ذکر است یک پیمانه برابر است با یک لیوان معمولی
امير حسين آويژه بازدید : 8 چهارشنبه 06 دی 1391 نظرات (0)

 البته سیاهچاله از زیر بته وسط فضا و زمان پیدایش نمی‌شود! ستاره‌ای که تحت تأثیر جاذبه یک سیاهچاله قرار دارد، پیش‌تر از اینکه سیاهچاله تشکیل شود (یعنی وقتی سیاهچاله ستاره‌ای زنده و نورافشان بوده) یا بهتر است بگوییم از قدیم در کنار او بوده و با هم منظومه‌ای تشکیل داده بودند. اگر عمر ستاره‌ای سرآید و به اندازه کافی سنگین باشد، می‌تواند به سیاهچاله تبدیل شود. در این وضعیت منظومه دو ستاره‌ای تبدیل به منظومه‌ای ستاره-سیاهچاله می‌شود. اگر فاصله این دو ستاره از یکدیگر زیاد باشد، برای ستاره دوم فرق چندانی نخواهد کرد چه بلایی سر دوست قدیمی‌اش آمده؛ زیرا گرانش سیاهچاله از فاصله دور تفاوتی با ستاره پیشین ندارد (درنهايت ممکن است اندکی کمتر یا بیشتر باشد)؛ ولی اگر فاصله آن دو کم باشد، میزان گرانش واردشده از سیاهچاله به نقاط مختلف ستاره دیگر به شدت تفاوت خواهد داشت. به این پدیده که در نزدیکی سیاهچاله‌ها رخ می‌دهد اثر جزر و مدی می‌گویند و مقدار آن در نزدیکی سیاهچاله به قدری زیاد است که  باعث متلاشی‌شدن آن جسم می‌شود. در این حالت سیاهچاله ستاره همراهش را با ولع خواهد بلعید. اگر به سایت مجله دانستنیها مراجعه کنید، یک تصویر متحرک از بلعیده‌شدن ستاره همراه توسط سیاهچاله خواهید دید که به کمک مدل‌‌های رایانه‌ای تهیه شده است. این مدل بر اساس رفتار سیاهچاله‌ای عظیم در مرکز کهکشان راه شیری که مشغول بلعیدن ابری از گاز است، تهیه شده. انتظار می‌رود این سیاهچاله طی یک سال تمام این ابر را به درون خود بکشد و ببلعد.

امير حسين آويژه بازدید : 4 چهارشنبه 06 دی 1391 نظرات (0)

اگر در یک رودخانه خروشان یا جریان سریع آب دقت کنید، می‌توانید شکل‌های عجیبی از جریان سیال را در اطراف موانعی مانند تخته سنگ یا شاخه درخت مشاهده کنید. در آزمایشگاه‌های

مکانیک سیالات، پژوهشگران تلاش می‌کنند این الگو‌ها را در شرایط کنترل‌شده بررسی کنند تا قوانین حاکم بر حرکت سیالات را درک کنند. در تازه‌ترین نمونه از این تلاش‌ها، پژوهشگران دانشگاه توونت هلند با استفاده از صفحه‌ای دارای ۲۰ برش گلبرگ‌مانند که با سرعت ثابت یک متربرثانیه در آب حرکت می‌کرد، این آناناس شکل‌گرفته در آب را با استفاده از دوربین‌های پرسرعتی که در هر ثانیه ۱۰هزار بار عکس می‌گیرند، به تصویر کشیده‌اند. 

وقتی یک تکه سنگ یا جسم سنگین به درون آب می‌افتد، حفره‌ای از هوا را پشت سر خود ایجاد می‌کند. در آزمایش متخصصان هلندی، صفحه متحرک حفره‌ای از حرکت خود به جا گذاشت که تنها ۲۰۰هزارم ثانیه دوام می‌آورد و برای مطالعه حفره‌های ایجاد شده توسط آن، این حرکت با سرعت ۱۰هزار فریم در ثانیه عکاسی شد و تک‌تک تصاویرآن مورد بررسی قرار گرفت. تصویر پنجم که با اندیس e مشخص شده، نمای بسته شدن حفره را در پایان عمر کوتاهش نشان می‌دهد. این تصویر توانست جایزه رقابت‌های دینامیک سیالات را که هر سال توسط انجمن فیزیک آمریکا برگزار می‌شود، از آن خود کند.

امير حسين آويژه بازدید : 5 چهارشنبه 06 دی 1391 نظرات (0)

قارچ‌ها نه جانورند و نه گیاه، بلکه دسته‌ای جداگانه از یوکاریوت‌ها را تشکیل می‌دهند و برای رشد و تکثیر به ترکیبات آلی جهت اخذ انرژی و کربن نیاز دارند
قارچ در اصل کلمه ترکی است و معادل فارسی آن ˈسماروغˈ است، مردم عادی به آن ˈکلاه دیوانˈ و ˈچتر مارˈ هم می‌گویند.

قارچ‌ها بر خلاف گیاهان نمی‌توانند خوراک خود را تولید کنند بنابراین برای ادامه زندگی ناچارند مصرف کننده باشند.

قارچ ها مانند باکتری‌ها در تجزیه مواد و گردش عناصر در طبیعت دخالت دارند و ازاین رو حائز اهمیت هستند.

علم مطالعه قارچ‌های انگل برای انسان را قارچ شناسی پزشکی می‌گویند، این انگل‌ها بیماری‌های زیادی را به وجود می‌آورند.

امير حسين آويژه بازدید : 2 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

وجود نوعی حیات در سیاره سرخ

کشف گاز مربوط به موجودات زنده در مریخ
اکتشافهای تازه مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ جنب و جوشی در جامعه علمی ایجاد کرده، چرا که کشف کرده است که در مریخ گاز متان یا همان گاز مربوط به موجودات زنده وجود دارد.
مریخ نورد کنجکاوی ناسا با استفاده از ابزارهای تحلیل نمونه خود به این کشف رسیده است که در سیاره مریخ گاز بیوتیک متان وجود دارد.
اگرچه متان می تواند توسط مکانیسمهای زمین شناسی هم تولید شود، اما اغلب وجود آن را به ارگانیسمهای زنده نسبت می دهند. این کشف توجه بسیاری از دانشمندان را که فکر می کنند یافتن متان در مریخ به این معنا است که در این سیاره حیات وجود دارد به خود جلب کرده است.
ممکن است این نوع حیات الزاماً به معنای موجودات فرازمینی نباشد اما واقع بینانه تر می توان این شکل از حیات را میکروبهای کوچک دانست که شبیه باکتریهای زمین است و می توانند این نوع گاز را از خود آزاد کنند.
مهمترین علمکرد ابزار تجزیه و تحلیل نمونه مریخ نورد کنجکاوی تحلیل گازهایی است که درحال حاضر به عنوان نمونه توسط این مریخ نورد گرفته شده است. این ابزار نیمی از وزن یک تنی مریخ را دربرگرفته است.
این ابزار توسطه مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا طراحی و تولید شده است و گازهای اتمسفر و نمونه هایی از خاک مریخ را گرفته و بررسی می کند.
هدف اصلی این ابزار یافتن نمونه هایی است که در آنها عنصر کربن وجود دارد که متان هم یکی از آنها است. از آنجا که کربن یکی از سنگ بناهای وجود حیات اورگانیک است، یافتن آن در مریخ می تواند نشاندهنده این مسئله باشد که نوعی از حیات در مریخ وجود دارد.
این ابزار نمونه گیری مریخ نورد ناسا دارای یک وب سایت اینترنتی است که توسط مرکز پرواز فضایی گودارد اداره می شود. در این وب سایت آمده است که تعیین میزان کربن راه خوبی برای شناخت زمینی است که کنجکاوی روی آن فرود آمده، یعنی دهانه برخوردی گیل را با این روش می توان بهتر شناخت. اگر این مریخ نورد در سطح مریخ به مواد ارگانیک برخورد کند، باید تحقیقات بیشتری درباره ماهیت این ماده و یا مواد ارگانیک صورت گیرد.
این درحالی است که اگر کنجکاوی در مریخ کربن پیدا نکند قرار است زمین را حفر کرده تا ملکول ارگانیک بیابد.
براساس اظهارات کریس مک کی به عنوان کارشناس مریخ که در مرکز تحقیقات آمس ناسا کار می کند، بزرگترین پرسش درباره گاز متان مریخ وجود آن نیست بلکه میزان تغییرات آن است. دانشمندان از سالهای پیش می دانستند که ارگانیکهای که روی سطح مریخ قرار می گیرند به علت اشعه های ماورا بنفش خورشید به متان تبدیل می شوند.
مک کی اظهار داشت که این امر بدان معنا است که از دانشمندان انتظار می رفت که متان را در برخی از سطوح مریخ پیدا کنند اما وجود آن در یک قسمت در هر یک میلیارد قسمت پیش بینی شده بود. اگرچه کنجکاوی تاکنون تغییرپذیری متان در مریخ را پیدا نکرده است.
وی افزود: گاز متان در مریخ دارای عمر 300 ساله است و نباید چندان متغیر باشد. اگر این تغییر پذیری مشاهده شود، بسیار دشوار است که بتوانیم این نظریه را توضیح دهیم.دانشمندان پروژه کنجکاوی در آینده این متان را مورد بررسیهای بیشتر قرار می دهد.
این مریخ نورد در هفته های اخیر درحال تجزیه و تحلیل نمونه های خاک مریخ بوده است.
طی مأموریت 2 ساله ، محققان از 10 ابزار کنجکاوی برای بررسی شرایط زیست محیطی مناسب در مریخ برای زندگی میکروبی استفاده خواهند کرد.

امير حسين آويژه بازدید : 5 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

خورشید بسیار پر حرارت است زیرا وزن چند میلیارد میلیارد میلیارد تنی آن گرانش عظیمی به وجود می آورد که در نتیجه هسته ستاره را تحت فشاری غیر قابل تصور گذاشته و در نتیجه فشار بالا حرارت فوق العاده تولید می کند.
در صورتی که به جای گاز هیدروژن از میلیاردها میلیارد میلیارد تن موز استفاده می شد نیز همان میزان فشار و در نتیجه همان مقدار حرارت در خورشید به وجود می آمد. با این حال با افزایش حرارت، اتمها با بخشهای مختلف ساختار ستاره ای برخورد کرده و انرژی اتمی را به وجود می آورند که در اینجا تفاوت میان حضور هیدروژن و موز در ساختار خورشید آشکار خواهد شد

امير حسين آويژه بازدید : 4 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

اتمها 99.9999999999999 درصد فضای خالی هستند و به همین دلیل در صورتی که تمامی اتمها را به گونه ای به هم بفشاریم که فضای خالی میان آنها از بین برود، یک قاشق چای خوری یا حجمی برابر یک حبه قند از این ماده در حدود پنج میلیارد تن وزن خواهد داشت، وزنی 10 برابر مجموع وزن تمامی انسانهایی که در حال حاضر در جهان حضور دارند. این در واقع همان پدیده ای است که در ستاره های نوترونی رخ می دهد و وزن آنها را تا حد غیر قابل باوری افزایش می دهد.

امير حسين آويژه بازدید : 7 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

به طور حتم سیاهچاله ها بسیار تاریکند اما سیاه نیستند زیرا این پدیده ها درخشان بوده و به آرامی نور خود را در تمامی طیفهای نوری از جمله نور مرئی به اطراف منتشر می کنند. این تشعشعات که "تشعشعات هاوکینگ" نام دارد نور خود و جرم سیاهچاله ها را به تدریج کاهش داده و با از دست دادن منبع جرم سیاهچاله ها تبخیر می شوند.
سیاهچاله های کوچک در مقایسه با جرمشان و نسبت به سیاهچاله های بزرگتر با سرعتی بالاتر از خود نور منتشر می کنند و بر همین اساس در صورتی که برخورد دهنده بزرگ هادرون بر اساس برخی نظریه ها از خود میکروسیاهچاله هایی تولید کند، آنها به سرعت تبخیر خواهند شد و دانشمندان پس از آن قادر خواهند بود بقایای تابشهای آنها را مشاهده کنند.

امير حسين آويژه بازدید : 20 سه شنبه 05 دی 1391 نظرات (0)

یک تست ساده و جذاب که باید با صداقت به سوالات ان پاسخ دهید.

سوال اول:
شما به طرف خانه کسی که دوست دارید می روید.
دو راه برای رسیدن به انجا وجود دارد:
ـ یکی کوتاه و مستقیم است که شما را سریع به مقصد می رساند ولی خیلی ساده و خسته کننده است
ـ اما راه دوم به طور قابل ملاحظه ای طولانی تر است ولی پر از مناظر زیبا و جالب است...
حال شما کدام راه را برای رسیدن به خانه محبوبتان انتخاب می کنید؟راه کوتاه یا بلند؟

سوال دوم:
در راه دو بوته گل رز می بینید .یکی پر از رزهای قرمز و دیگری پر از رزهای سفید.شما تصمیم می گیرید ۲۰ شاخه از رزها را برای او بچینید.
چند تا را سفید و چند تا را قرمز انتخاب می کنید
(شما می توانید یا همه را یا از ترکیب دو رنگ انتخاب کنید)

سوال سوم:
با لاخره شما به خانه او می رسید .
یکی از افراد خانواده در را بر روی شما باز می کند.
شما می توانید از انها بخواهید که دوستتان را صدا بزند.
یا اینکه خودتان او را خبر کنید.
حالا چکار می کنید؟

سوال چهارم:
شما وارد منزل شده به اتاق او می روید ولی کسی انجا نیست.پس تصمیم می گیرید رزها را همان جا بگذارید.
ترجیح می دهید انها را لب پنجره بگذارید یا روی تخت؟

سوال پنجم:
شب می شود شما و او هر کدام در اتاقهای جداگانه ای می خوابید.صبح زمانی که بیدار شدید به اتاق او می روید:به نظر شما وقتی که انجا می روید او خواب است یا بیدار؟

سوال اخر: وقت برگشتن به خانه است ایا راه کوتاه و ساده را انتخاب می کنید؟
یا ترجیح می دهید از راه طولانی و جالب تر بوید؟

برای دانستن جواب ها به ادامه مطلب بروید

امير حسين آويژه بازدید : 8 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (0)

ستاره قطبی یا جدی ستاره ای نزدیک به امتداد محور دوران زمین به همین دلیل جایش در آسمان تقریبا ثابت است. اگر در نیمکرهی شمالی زمین زندگی میکنید می توانید این ستاره را هر شب در افق شمالی و در ارتفاعی معادل عرض جغرافیایی آن ناحیه ببینند.ساکنان نیمکره جنوبی زمین نمی توانند جدی را ببینند چرا که همیشه  زیر افق قرار دارد.

امير حسين آويژه بازدید : 10 دوشنبه 04 دی 1391 نظرات (1)

آیا میدانید اگر لاک پشت روی سطح صاف سرو ته شود نمی تواند برگردد

آیا میدنید 41 درصد از ماه را به هیچ وجه از زمین دید

آیا میدانیدتوله خرص قطبی تا یک ماه کور و کر است

آیا میدانید زبان نهنگ آبی به اندازه ی یک فیل وزن دارد

آیا میدانید سرعت دویدن اسب آبی در خشکی بیشتر از انسان است

آیا میدانید صندلی الکتریکی اختراع یک دندان پزشک بود

درباره ما
Profile Pic
این سایت بزرگترین سایت علمی ایران است که رو دستش نیومده البته وسطش شاید مطالب طنز هم پیدا کنید برای این که مطالب را در ایمیل خود داشته باشید عضو شوید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    این سایت چه جوریه
    دانستنیها
    دانستنیها

    جوک
    جوک

    آمار سایت
  • کل مطالب : 30
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 8
  • بازدید کلی : 1,975
  • کدهای اختصاصی